Datum objave: 29. listopada 2025.

Zelena čitaonica: utjecaj biljaka na iskustvo čitanja i boravka u knjižnici

Tijekom protekla tri mjeseca Gradska knjižnica i čitaonica Virovitica te Industrijsko-obrtnička škola Virovitica zajednički su proveli projekt „Zelena čitaonica“.
Cilj projekta bio je istražiti kako prisutnost biljaka u knjižničnom prostoru utječe na osjećaj ugode, koncentraciju i opću percepciju knjižnice kod učenika i korisnika.

Projekt su vodili nastavnica Kristina Horvat Vargović, univ. mag. ing. agr., i knjižničari Knjižnice, uz aktivno uključivanje učenika.
Ideja je bila jednostavna, ali snažna – pokazati da i mala promjena, poput dodavanja biljaka, može značajno poboljšati iskustvo boravka i čitanja u knjižnici.

Zašto „zeleni“ kutak?

Biljke u zatvorenim prostorima poznate su po tome što pročišćuju zrak, umiruju i potiču koncentraciju.
Zanimalo nas je hoće li sličan učinak imati i u prostoru knjižnice – mjestu koje okuplja učenike, čitatelje i zaljubljenike u znanje.
Tako je knjižnica postala mali zeleni laboratorij u kojem smo promatrali kako priroda mijenja raspoloženje i navike korisnika.

Ciljevi istraživanja

  • Ispitati kako prisutnost biljaka u knjižnici utječe na osjećaj ugode i zadovoljstva korisnika.
  • Istražiti imaju li biljke pozitivan učinak na koncentraciju i smirenost tijekom čitanja i učenja.
  • Utvrditi povećava li prisutnost biljaka interes i vrijeme boravka učenika u knjižnici.
  • Razvijati ekološku svijest i poticati brigu o biljkama kroz uključivanje učenika u uređenje i održavanje zelenog kutka.
  • Promicati knjižnicu kao ugodan, zdrav i poticajan prostor koji povezuje čitanje, prirodu i dobrobit korisnika.

Kako je projekt proveden?

Zajedno s učenicima, nastavnica je uredila zeleni kutak u knjižnici – presadila već postojeće biljke, dodala nove vrste i pritom dala stručne upute o pravilnoj njezi i održavanju biljaka koje će trajno oplemeniti knjižnični prostor.

U sklopu projekta nastavnica je održala predavanje za učenike i građane pod naslovom „Zeleni kutak/čitaonica kao podrška učenju i psihofizičkom zdravlju“.
U predavanju su obrađene teme poput utjecaja sobnih biljaka na kvalitetu zraka, psihofizičko zdravlje i smanjenje stresa te njihove uloge u stvaranju ugodnijeg i poticajnijeg prostora za čitanje i učenje.

Osim predavanja i radionice, provedena je anketa među učenicima i korisnicima knjižnice s ciljem ispitivanja:

  • Koliko su upoznati s pojmom „Zelena čitaonica“.
  • Kako prisutnost biljaka utječe na raspoloženje, koncentraciju i osjećaj ugode tijekom boravka u knjižnici.
  • Koje bi „zelene“ aktivnosti bile zanimljive korisnicima u knjižnici.

Anketu je ispunilo 130 ispitanika – učenika i korisnika, a njihovi su odgovori poslužili kao temelj za nastavak projekta.

Na temelju prikupljenih rezultata nastavnica je pripremila nastavno predavanje i radionicu o njezi sobnog bilja, gdje su sudionici mogli naučiti i praktično primijeniti vještine presađivanja, zalijevanja i održavanja biljaka.


Rezultati istraživanja

Rezultati ankete pokazali su da je projekt ostavio izrazito pozitivan dojam među učenicima i korisnicima knjižnice.
Velika većina ispitanika istaknula je da prisutnost biljaka u prostoru povećava osjećaj ugode, opuštenosti i zadovoljstva, dok su mnogi naveli da im boravak u zelenom kutku pomaže u boljoj koncentraciji tijekom čitanja i učenja.

U komentarima su korisnici knjižnice često isticali:
„U zelenom prostoru sada opušteno čitam omiljenu knjigu“,
„Volim sjediti i uživati“,
„Čitam knjige o prirodi i putovanjima prirodnim krajolicima“…

Zanimljivo je da su mnogi učenici počeli češće posjećivati knjižnicu upravo zbog nove, ugodnije atmosfere.


Zaključak

Projekt „Zelena čitaonica“ pokazao je koliko prirodni elementi mogu pozitivno utjecati na atmosferu, raspoloženje i dobrobit korisnika knjižnice.
Tijekom provedbe projekta potvrđeno je da prisutnost zelenila u prostoru povećava zadovoljstvo i opuštenost učenika i čitatelja, ali i jača povezanost korisnika s knjižnicom kao mjestom u kojem se osjećaju dobrodošlo i ugodno.

Biljke su unijele novu energiju i toplinu u prostor, pretvorivši knjižnicu u mjesto koje nadahnjuje i umiruje – gdje se znanje, priroda i zajedništvo skladno isprepliću.

Ovim projektom dokazano je da knjižnica može biti više od prostora za knjige – ona može biti živi organizam koji potiče učenje, kreativnost, ekološku svijest i brigu o vlastitom zdravlju.

Zahvaljujući zajedničkom radu učenika, nastavnika i knjižničara, knjižnica je postala prostor u kojem se znanje i priroda nadopunjuju, stvarajući pravi zeleni kutak znanja koji oplemenjuje i um i duh.


Planovi za budućnost

  • Nastaviti s njegom i proširenjem zelenog kutka.
  • Organizirati nove edukativne radionice o ekologiji i održivom prostoru.
  • Uključiti učenike-volontere u brigu o biljkama.
  • Predstaviti projekt kao primjer dobre prakse povezivanja ekologije i čitanja na školskim i lokalnim događanjima.

Pročitajte još

Erasmus+ iskustvo učenica 3. razreda kozmetičara

Učenice trećeg razreda kozmetičkog smjera vratile su se s prakse u Njemačkoj pune novih znanja, ideja i inspiracije! Pogledajte kako su izgledali njihovi dani ispunjeni učenjem, radom i lijepim uspomenama!

Dana 25. listopada 2026., u Industrijsko-obrtničkoj školi Virovitica, svečano je otvoren Centar izvrsnosti Virovitičko-podravske županije. Ovaj centar pruža učenicima osnovne škole jedinstvenu priliku sudjelovanja na radionicama iz područja CAD-CAM-a i Robotike

Dana 25. listopada 2026., u Industrijsko-obrtničkoj školi Virovitica, svečano je otvoren Centar izvrsnosti Virovitičko-podravske županije. Ovaj centar pruža učenicima osnovne škole jedinstvenu priliku sudjelovanja na radionicama iz područja CAD-CAM-a i Robotike

Dobrodošlicu na otvorenju Centra izvrsnosti Virovitičko-podravske županije poželio je voditelj centra , Slobodan Koletić, mag. inf. et math., koji je istaknuo važnost ovakvih inicijativa za razvoj tehničkih vještina i kreativnosti među učenicima. Uz njega, prisutne su...

Skip to content